Як керувати авто з причепом: геометрія руху автопоїзда

Оновлено: 17 груд. 2021

Керувати автомобілем із причепом набагато складніше, ніж просто легковим авто. Дізнайтеся більше про геометрію руху автопоїздів та транспортних засобів із причепами.

Ми вже розповідали про різні критичні фактори, які збільшують спрацювання та створюють проблеми під час руху автомобіля з причепом. Наприклад, ми приділили увагу:


Місця та точки обертання авто з причепом

Для того щоб зрозуміти, як автомобіль із причепом виконує маневри та входить у повороти, ми вирішили розділити це питання на складові частини й описати окремо поведінку тягача та причепа.

радиус поворота автомобиля

Геометрія руху автомобіля-тягача

Як відомо, будь-який транспортний засіб виконує повороти навколо центру кола. Проте мало хто з недосвідчених водіїв замислюється над тим, що автомобіль не може виконати ідеальне коло. Причин тому кілька:

  • співвідношення значень колії та відстані між осями;

  • діаметр коліс та форма їх поперечного перерізу;

  • кути нахилів коліс відносно авто та точок кріплення;

  • швидкість руху транспортного засобу;

  • кількість кермових осей тощо.

Тому під час виконання поворотів різними транспортними засобами треба враховувати різні специфічні особливості. Наприклад, на двоколісному транспорті можливий поворот нахилом. А що до автопоїздів, то зі збільшенням розміру авто пропорційно збільшується й радіус повороту.


Інший приклад: колеса поїзда, як відомо, роблять у формі зрізаного конуса з основою всередину. Це потрібно для того, щоб кожне колесо під час повороту проходило різну дистанцію, а доцентрова сила зміщувала їх на необхідну величину. У результаті поворот поїзда відбувається через зміну радіуса колеса, яка стає більшою на зовнішньому боці, де більша відстань від центру осі.


Читайте також: Автопричіпна техніка AL-KO: як правильно завантажити причіп


Автомобіль відчуває аналогічні проблеми та поміщений ще й у жорсткіші умови:

  • кожне колесо авто проходить шлях різної довжини, але при цьому не має конічного ухилу;

  • кожне колесо має свої радіус, кут і точку початку повороту, і під час поворотів із малим радіусом розвороту ці відмінності дуже відчутні;

  • траєкторія руху центру повороту та відстань до нього залежать і від швидкості руху авто;

  • якщо задні колеса не керуються кермом, то вони тягнуться за кермовими по хорді з різним потенціалом опору в терті та коченні.

Виробники авто намагаються вирішити ці проблеми в різні способи, зменшуючи, наприклад, радіус повороту й кути нахилу коліс під час їх вивертання..

радиус поворота автомобиля с прицепом

Геометрія руху причепа

У разі автопоїзда або автомобіля з причепом потрібно враховувати ще й точку зчеплення тягача з причепом або напівпричепом. Тому внутрішнє колесо останньої осі причепа може не тільки крутитися на п’ятачку, але й (наприклад, на напівпричепах) мати власне коло.

Важливими тут є не лише габарити самого причепа, а й довжина дишля. Тобто, чим довше причіп/напівпричіп, тим він пропорційно ближче до центру повороту.


Однак на практиці точок повороту може бути декілька. Наприклад, відбувається поворот довгомірного тягача з напівпричепом на вузьких вулицях, що перетинаються під прямим кутом. І якщо в контрольованих умовах закони фізики можна використовувати на благо, то в неконтрольованих вони можуть стати проблемою.


Одна з проблем керування автомобілем із причепом – так зване «складання». Під цим розуміється, що під час виконання повороту відбувається «занесення» транспортного засобу в своєрідній формі. На задню вісь тягача, який зміщується з траєкторії руху, тут діє додаткова сила, яка буквально виштовхує авто з траєкторії руху під кутом до хорди кола повороту. Відбувається це за рахунок шарнірного з’єднання зчіпного пристрою.

Центри мас і висота авто та причепа

Найбільше нас цікавить співвідношення кліренсу автомобіля та причепа. Не менш важлива й висота просвіту в точці зчеплення, під час жорсткого зчеплення. Навіть якщо ви абсолютно правильно завантажите, розподілите й закріпите вантаж, але при цьому кліренс причепа відрізнятиметься від кліренсу авто, то без відповідного дишля отримаєте фактично важіль гуськового типу:

  • якщо причіп вище, він відриватиме передні колеса від дороги;

  • якщо нижче, то відриватиме задні колеса;

  • плюс додається колосальне навантаження на раму авто під час лінійного руху;

  • та збільшене навантаження на підвіску з колесами під час поворотів.

У результаті найменша помилка в керуванні, наприклад гальмування в повороті, може викликати серйозні проблеми під час керування авто. І чим більша швидкість, тим складніше уникнути їх розвитку та наслідків. При цьому ми не беремо до уваги зовнішні фактори, такі як потоки вітру, які додатково ускладнюють керування за різниці парусності й центрів маси авто та причепа. А ще потрібно не забувати про різницю тиску в колесах причепа, що особливо критично позначається на керуванні одновісним причіпним пристроєм.

Геометрія руху автомобіля з причепом у тривимірному просторі

Отже, ми розклали на складові основні аспекти руху автомобіля та причепа. Тепер потрібно розібратися, як їх поєднати й що потрібно знати про керування автопоїздом.


Багато що може вирішити повний привід, а також правильно підібрані маса та габарити авто. Однак і тут полегшення керування можна побачити лише до певного моменту. Тому виділимо всі суттєві фактори:

  • дзеркала заднього виду, в яких видно не тільки траєкторію маневру причепа, але й колеса, дають можливість оперативно відреагувати на спускання коліс, яке не відчутно на кермі;

  • про спрацювання зчіпного пристрою або ходових частин, а також нерівний тиск у шинах причепа може говорити його виляння та смикання (за умови правильного завантаження та підбору транспортного засобу до авто);

  • плавність руху та завчасна рівномірна зміна швидкості не тільки знижують навантаження на агрегатні вузли тягача, але й виключають ривки під час маневрів (важливо на мокрій або слизькій дорозі);

  • особливої уваги (як мінімум зниження швидкісного режиму) потребує випадок, коли діаметр коліс причепа менший за діаметр коліс авто (у цьому разі вони здійснюватимуть більшу кількість обертань на однаковому відрізку шляху й сильніше зношуватимуться та нагріватися);

  • долаючи підйоми та повороти, потрібно намагатися не перевищувати швидкості 30 км/год. на першій передачі та 50 км/год. – на другій, а на спусках гальмувати двигуном (для авто з причепом це взагалі основний спосіб гальмування, тому що в таких умовах причіп уповільнюється плавно, рівномірно та з мінімальним навантаженням на ходову частину авто);

  • важливо стежити за тим, щоб гальма причепа спрацьовували трохи раніше, ніж гальма автомобіля;

  • потрібно уникати маневрів із малим радіусом, особливо на високих швидкостях і за великої інерції, оскільки вони легко призводять до складання;

  • щоб уникнути відкидання з траєкторії, під час будь-якого маневру, особливо якщо йдеться про обгін або роз’їзд, потрібно міцно тримати кермо й залишати запас у 4-5 разів більший, ніж для таких самих маневрів на авто без причепа;

  • не варто намагатися їхати з причепом кромкою колії (навіть автопоїзд у таких умовах стягне в різні боки), це призводитиме до розвороту автопоїзда та складання;

  • не потрібно гальмувати під час роз’їзду із зустрічним транспортом, особливо якщо він великогабаритний, а у вас велика парусність причепа: таким чином ви уникнете скидання причепа з траєкторії;

  • важливо уважно ставитися до великогабаритного, навіть попутного транспорту, особливо такого, що прямує з великою швидкістю, і втримувати запас тяги, щоб мати можливість вирівняти причіп у разі впливу на нього потоків повітря (шанс вирівняти траєкторії автомобіля та причепа швидкістю дуже актуальний у великій кількості дорожніх ситуацій, і це одна з багатьох причин низьких швидкісних обмежень для легкових автомобілів із причепами);

  • для затяжних підйомів і слизьких ділянок потрібно використовувати лише знижені передачі та уникати зупинок на ухилах та крутих узбіччях.

Виконання цих вимог дасть змогу мінімізувати ризики виникнення нештатних та аварійних ситуацій.


Читайте також: Правила кріплення вантажу: просте вирішення непростого завдання


Автопричіпна техніка AL-KO

Комплектувальні та запчастини AL-KO для автомобільних причепів дають можливість складати причіпні пристрої будь-якої складності та для виконання будь-яких завдань. Продукція нашого виробництва повністю відповідає найвищим стандартам якості, установленим у Європейському Союзі. На сторінках каталогу товарів ви можете ознайомитися з усім доступним асортиментом та підібрати товари з урахуванням навантаження та умов експлуатації причепів.


Для комфортного обслуговування транспортних засобів ми пропонуємо звертатися до сервісних центрів наших авторизованих партнерів.