Автомобіль, причіп або все ж автопоїзд

Оновлено: лист 3

Можливо, ви часто стикаєтеся зі страшними історіями про підвищений знос авто, можливі проблеми при русі та інше. Частину факторів ми вже розглядали:

- розбираючись з підвіскою і окремо розглядаючи ресори,

- вивчаючи принципи роботи і конструкції гальма накату,

- знайомлячись з правилами розміщення і кріплення вантажів

- вникали в тонкощі аеродинаміки

Але є один аспект, який ми поки що не розглядали, хоча часто на нього посилалися - геометрія в русі автопоїзда.


Місця і точки обертання

Пропоную розділити це питання на складові частини.


радиус поворота автомобиля

Автомобіль.

Ми всі знаємо, що транспортний засіб повертає навколо центра кола, але мало хто замислюється, особливо на початку водійського шляху, що автомобіль не може малювати ідеальне коло і вже тим більше його повторювати. Справа тут у великій кількості факторів:

- співвідношення значень колії і відстані між осями

- діаметр коліс і форма їх поперечного перерізу

- кути нахилів коліс по відношенню до авто і точкам кріплення

- швидкість

- кількість рульових осей

Так, навряд чи знайдуться ті хто не знає, що на двоколісному транспорті можливий поворот нахилом або що чим більше авто тим більший радіус повороту. Але ось вам загадка - знаєте чому колеса поїзда мають форму усіченого конуса основою всередину? Кожне колесо в повороті проходить різну дистанцію, а доцентрова сила зміщує об'єкт на зовнішню сторону. Ось і виходить що поворот відбувається через зміни радіуса колеса (більше на зовнішній стороні, де більше відстань).

Автомобіль не тільки відчуває ті ж проблеми, але і поміщений в більш жорсткі умови:

- кожне колесо проходить різної довжини шлях, але при цьому вони не мають такої геометричної особливості

- у кожного колеса свій радіус, кут і точка початку повороту, через прагнення до малого радіусу розвороту вони відчутно відрізняються

- "траєкторія" самого центру повороту і відстань до нього залежать і від швидкості

- в результаті якщо задні колеса не управляються кермом, то вони як би тягнуться за керманичами по хорді з різним потенціалом опору в терті і коченні

Виробники намагаються це вирішити різними способами, для зменшення радіусу та збільшеня стійкості повороту і кути нахилу коліс при їх вивороті, це тільки один з них.


радиус поворота автомобиля с прицепом

Причіп.

А ось у випадку з автопоїздом ще й додається точка зчіпки тягача з причепом або напівпричепом. В результаті внутрішнє колесо останньої осі може не тільки крутиться на п'ятачку, а й наприклад на напівпричепах мати свое відмінне коло, в певних умовах.

Важливим в даному випадку, є не тільки розмір самого причепа, будь то навіть двовісний, а й довжина дишла, яке збільшує коефіцієнти що впливають на ці залежності. Якщо грубо - чим довше причіп / напівпричіп, тим пропорційно він ближче до центру повороту.


В реальних умовах це сильно відрізняється від теорії, хоча повністю їй підпорядковується.

І основна проблема в тому, що точок повороту може бути кілька. Найяскравіший приклад це поворот довгомірного тягача з напівпричепом на вузьких вулицях, що перетинаються під прямим кутом. І знову, мало кого цим здивуєш, але ось у чому неприємний жарт законів природи - то що в контрольованих умовах можна використовувати на благо, в неконтрольованих може стати проблемою.

Складання, цей термін знайомий будь-кому, хто хоча б цікавився управлінням автомобілем з причепом. Найбільша його проблема в тому що це занесення в гіпертрофованої формі, так як на зміщувану з траєкторії задню вісь тягача, діє додаткова сила, яка буквально виштовхує з траєкторії під кутом до хорди окружності повороту авто, за рахунок шарнірного з'єднання з ТСУ.

Вид згори однаковий, а результати різні.


нагрузка на шар ТСУ прицепов с разным клиренсом

Центри мас або висоти авто і причепа.

Найбільше в цьому аспекті нас цікавить співвідношення кліренсу автомобіля і причепа. Але так само важлива і висота просвіту на точці зчеплення, при жорсткому зчепленні.

Справа в тому що навіть якщо ви все абсолютно правильно завантажете, розподілите і закріпите вантаж, але при цьому кліренс причепа буде відрізнятися від кліренсу авто не маючи відповідного дишла, то ви фактично отримаєте важіль гуськова типу:

- якщо причіп вище, він буде відривати передні колеса від дороги

- якщо нижче, то задні

- а ще це колосальне навантаження на раму авто при лінійному русі і в добавок на підвіску з колесами у поворотах


Збоку все виявилося простіше ніж з поглядом зверху, але якщо поєднати, то найменша помилка в управлінні, наприклад гальмування в повороті, може викликати серйозні проблеми, і чим більше швидкість, тим складніше уникнути їх розвитку і наслідків. Не кажучи про потоки вітру, які при різниці у парусності і центрів маси все тільки погіршують. А ще, потрібно додати сюди різницю тиску в колесах причепа, що особливо критично буде позначатися на одноосьовому, так як суттєво збільшуватиме кути таких впливів.

І все це не зважаючи на значно меншу передачу сили на авто, ніж при вертикальному навантажені кулі ТЗП. Та попри це навантаженя на саму кулю, зросте значно більше ніж допустимі значення.


Тривимірний простір або практична площина.

І так, ми розклали на складові основні геометричні аспекти, то як вони поєднуються між площинами і що на це впливає. Отже питання - як з цим боротися?

Здавалося б що маса авто і його габарити, а також повний привід, вирішують багато, але тільки до певного моменту:

- дзеркала заднього виду, в які видно не тільки траєкторію маневру причепа, а й самі його колеса дозволяють помітити проблеми з ними що виникли в дорозі (напріклад спущеність), які не відчутні на кермі

- про знос зчіпного пристрою або ходових частин, а також нерівний тиск в шинах причепа, може говорити його виляння і смикання, за умови правильного завантаження і підбору до автомобіля

- плавність руху і завчасна і рівномірна зміна швидкості, не тільки знижують навантаження на агрегатні вузли тягача, а й виключають ривки при маневрах (що особливо важливо на мокрій або слизькій дорозі)

- особливої ​​уваги (як мінімум зниження швидкісного режиму) вимагають колеса причепа, меншого розміру ніж колеса авто, так як вони роблять більшу кількість обертань на тому ж відрізку, внаслідок чого не тільки більше зношуються, але і гріються

- долаючи підйоми і повороти намагайтеся не перевищувати швидкість в 30 км / год на першій передачі і 50 км / год - на другий, а на спусках гальмуйте двигуном (це взагалі основний спосіб гальмування, так як в таких умовах причіп завжди сповільнюється плавно, рівномірно і з мінімальним навантаженням на ходову авто)

- стежте за тим щоб гальма вашого причіпа спрацьовували дещо раніше ніж гальма автомобіля

- потрібно уникати маневрів з малим радіусом, особливо на високих швидкостях і при великій інерції, так як вони легко призводять до складання

- для будь-якого маневру залишайте запас, в 4-5 разів більше ніж для таких же маневрів на авто без причепа і міцно тримайте кермо, особливо якщо якщо це обгін або роз'їзд, щоб уникнути скидання з траєкторії

- не намагайтеся їхати по кромці колії з причепом, навіть поїзд в таких умовах стягне в різні боки, що буде призводити до розвороту автопоїзда, складанню, ...

- не гальмуйте при роз'їзді із зустрічним транспортом, особливо якщо він великогабаритний, а у вас велика парусність причепа, так ви уникнете скидання його з траєкторії

- звертайте увагу на великогабаритний, навіть попутній, транспорт, особливо прямуючий з великою швидкістю, тримайте запас тяги, щоб мати можливість підрівняти причіп при впливі на нього потоків повітря (можливість вирівняти траєкторії автомобіля і причепа, швидкістю дуже актуальна в великій кількості дорожніх ситуацій, це і одна з багатьох причин низьких швидкісних обмежень для легковиків з причепами)

- для затяжних підйомів або слизьких ділянок, використовуйте тільки знижені передачі і уникайте зупинок на ухилах, так само як крутих узбіч, щоб не скотитися


Не варто передчасно нервувати, проектування і вже тим паче випробування проводяться з урахуванням всіх цих законів, умов та можливих ситуацій. Але і приводом для нехтування цими правилами, це вважати не можна, адже вони і є похідною від вимог, результатів випробувань і раціональності виробництва.


AL-KO

Наші рішення і вживані технології дозволяють створити причепи будь-якої складності і для будь-яких завдань. Ми завжди прагнемо відповідати високим стандартам якості встановленим в Європейському Союзі і не тільки. На сторінці каталога, ви можете познайомитися з асортиментом нашої продукції, і підібрати товари з урахуванням навантаження та умов єксплуатації, а також аксесуари для догляду.

Для комфортного обслуговування, ми пропонуємо вам ознайомитися з усіма сервісними точками наших партнерів.