Правила кріплення вантажу: просте вирішення непростого завдання

Оновлено: 13 груд. 2021

Завдання надійного закріплення вантажу на автомобільному причепі лише на перший погляд може здатися простим. Однак насправді правильна фіксація вантажу – це певною мірою мистецтво, що визначає в тому числі безпеку використання транспортного засобу.

Для фіксації вантажу на бортовому причепі, платформі або рамі найчастіше використовують відповідні стяжні ремені. Проте сама собою наявність стяжного ременя не гарантує безпечного перевезення вантажу. Адже в кожному конкретному випадку параметри стяжних ременів потребують точного розрахунку й обчислення зокрема кутів їх поверхневого ув’язування. Причому ці характеристики слід визначати з урахуванням центру маси та габаритів вантажу.


Під час розрахунку визначають не лише кількісні та якісні показники кріпильних пристроїв, але й способи їх застосування. І як критичні значення використовують максимально допустимі навантаження, спричинені зміною швидкості транспортного засобу. Справа в тому, що вантаж має інерційні властивості та здатний сильно різко збільшувати напруження у вузлах кріпильної конструкції. Тому й обчислюють зокрема граничні швидкості руху автопоїздів.

Пристрій для кріплення вантажу

Насамперед потрібно розібратися зі способами кріплення. Для фіксації вантажу за допомогою всіляких стяжних ременів, штанг, колодок та інших елементів зазвичай використовують відповідні петлі, зачепи, скоби та інші рішення. Їх установлюють усередині кузова чи причепа таким чином, щоб частини кріпильної конструкції не виступали за межі транспортного засобу.


Борти чи рама? Надійна опора для фіксації

Характеристики опорних елементів кузова також відіграють важливу роль. Ці деталі мають межі опору навантаженню й при перевищенні граничних значень частина напруження передається стяжним ременям або іншим кріпильним деталям.


А оскільки вся конструкція розраховується відповідно до допустимих навантажень, при наближенні до максимальної маси вантажу бортова фіксація кріплень може не витримати. Тому згідно з нормами кріпити вантаж до бортів забороняється. Він повинен бути зафіксований незалежно.


Читайте також: Автопричіпна техніка AL-KO: як правильно завантажити причіп


Чим закріпити вантаж?

Як уже говорилося, найпопулярніше рішення для кріплення вантажу в кузові або на причепі – стяжні ремені. Їх можна використовувати в більшості випадків. За допомогою ременів можна навіть зачепити й зафіксувати колеса автомобіля, що перевозиться. Проте все ж таки для подібного транспортування авто є обмеження за масою та розміром. До того ж, кріплення за допомогою одних тільки ременів (без спеціальних колодок та контрольних лямок) можливе лише у випадках, коли на платформі є виїмки для коліс глибиною не менше ніж ⅙ діаметра колеса.


Якщо йдеться про спеціальний причеп для перевезення колісної техніки, то всі потрібні кріпильні пристрої часто поставляються в комплекті з транспортним засобом і відповідають стандартам. В інших випадках потрібно пам’ятати, що для комфортного та безпечного кріплення вантажу потрібні:

  • ремені як мінімум для кожного другого об’єкта при їх взаємному впиранні;

  • колодки для фіксації котко-бочкових вантажів (коліс, рулонів тощо);

  • протектори для захисту вантажу від пошкодження елементами кріплення;

  • прокладки (захисні та зубчасті) для запобігання ударам та зсувам вантажу;

  • ув’язки – зверху, петльова, ресорна, пряма тощо.

Як правильно закріпити вантаж?

Потрібно розуміти, що існує безліч варіантів як самого вантажу та його упаковки, так і способів транспортування. У комерційній практиці вантажоперевезень багато що вирішується за рахунок стандартизації, але є й загальні очевидні правила:

  • завантажувати вантаж слід відповідно до системи розподілу допустимого осьового навантаження на транспортний засіб (у паспорті причепа або автомобіля повинна бути інформація про характеристики конструктивних вузлів);

  • легші вантажі завжди розташовують зверху, а важчі – знизу;

  • черговість завантаження причепа чи кузова повинна проводитися з урахуванням черговості розвантаження;

  • необхідна кількість кріплень для нежорстких вантажів завжди більша, ніж для жорстких;

  • фіксація вантажу за допомогою ременя (кріплення поверху) потребує більшого зусилля, ніж використання петльового, ресорного або прямого ув’язування;

  • запобіжні профілі (наприклад, кутовий) дають можливість зменшити кількість ременів відносно секцій вантажу;

  • блокування вантажу – відмінний спосіб знизити навантаження на елементи кріплення за рахунок упирання частини конструкції причепа або кузова;

  • якщо не вдається блокування за чотирма напрямками, то потрібно виконати додаткове ув’язування, що запобігатиме зміщенню вантажу тощо.


Читайте також: Автопричіпна техніка AL-KO: що таке автомобільний причіп?


Що ще важливо враховувати під час кріплення вантажу?

У будь-якому разі для правильного закріплення вантажу потрібно перевірити:

  • вагу вантажу та її відповідність допустимим навантаженням;

  • надійність упакування вантажу;

  • тип вантажу тощо.

При перевезенні вантажу великим вантажним транспортом для розрахунку основних параметрів використовують спеціальні програмні продукти. Вони враховують загальний регламент завантаження транспортних засобів відповідно до таких міжнародних стандартів:

  • ISO 1496; ISO 1161. Контейнери.

  • EN 12195-1. Розрахунок сил кріплення.

  • EN 12195-2. Притискні ремені із синтетичних волокон.

  • EN 12195-3. Притискні ланцюги.

  • EN 12195-4. Притискні троси.

  • EN 12640. Місця кріплення.

  • EN 12641-1. Тенти. Мінімальні вимоги до міцності та кріпильних деталей. Знімні кузови та комерційні транспортні засоби.

  • EN 12641-2. Тенти. Мінімальні вимоги до транспортних засобів із тентом. Знімні кузови та комерційні транспортні засоби.

  • EN 12642. Міцність конструкції кузова транспортного засобу.

  • EN 283. Вимоги до випробувань знімних кузовів.

  • EN 284. Вимоги до конструкції знімних кузовів.

  • ISO 27955. Кріплення вантажів у пасажирських автомобілях та багатоцільових транспортних засобах. Вимоги та методи випробування.

  • ISO 27956. Надійне кріплення вантажу в розвізних фурах.

Також за посиланням ви можете завантажити рекомендації Міжнародного союзу автомобільного транспорту (IRU), засновані на цих стандартах.


Автопричіпна техніка AL-KO

Рішення AL-KO у сфері вантажоперевезень відповідають найвищим стандартам якості, установленим в Європейському Союзі. На сторінці каталогу автомобільних комплектувальних ви можете ознайомитися з асортиментом бортових замків та шарнірів, а також різноманітністю петель і скоб кріплення вантажу від AL-KO. Тут ви легко доберете інші аксесуари для легкових причепів. Замовити комплектувальні можна, звернувшися до сервісних центрів наших партнерів.