Під час вибору дишля легкового причепа зазвичай порівнюють можливості V- та I-подібних моделей. Проте, наводячи аргументи на користь того чи іншого рішення, важливо враховувати не лише можливості різних дишлів, а й вимоги до причепів європейських та національних галузевих стандартів, зокрема ОСТ 37.001.220-80 та ДСТУ 3850-99.
Спробуємо порівняти V- та I-подібні дишлі, зберігаючи неупередженість у судженнях.
Аргументи за й проти V- та I-подібних дишлів
Найчастіше на користь різних моделей дишлів наводять такі аргументи:
V-подібний дишель – жорсткіше. Якщо взяти за відправну точку причепи з V- та I-подібними дишлями, де використовуються однакові конструкції кріплення, клас металу та профіль металопрокату, то V-подібний варіант, дійсно, буде жорсткішим. Однак розглядати дишель сам собою не можна, оскільки він є частиною конструкції рами та/або шасі. І тому, із погляду жорсткості й міцності причепа, важливіша не форма дишля, а міцність матеріалу та властивості вузлів, що забезпечують кріплення. Тож під час вибору форми дишля важливо враховувати як жорсткість, так і економічну доцільність рішення.
V-подібний дишель забезпечує більшу стабільність на дорозі. Потрібно розуміти, що будь-який дишель неправильної геометрії (наприклад, неправильно зварений) не забезпечить потрібної стабілізації. До того ж, важливо враховувати, що дишель зчіпляється з тягачем за допомогою зчіпного пристрою, який має регламентні кути, що забезпечують експлуатаційні властивості авто з причепом (можливість долати нерівності, виконувати повороти тощо). Тому за умови однаково якісної конструкції причепів із різними формами дишлів єдиний фактор, що впливає на поведінку авто на дорозі та здатний посилити вплив дорожніх умов, – це правильність завантаження причепа. А якщо ми говоримо про рівні умови, то максимально впливає на стабільність автомобіля з причепом не форма дишля, а конструкція зчіпного пристрою. І найкращим у цьому сенсі буде зчіпний пристрій із фрикційними пластинами, які за рахунок стискання кулі фаркопа зможуть гасити коливання причепа.
V-подібний дишель краще пристосовано для кріплення запасного колеса. Тут важливо відзначити, що, хоча простір між автомобілем та причепом хочеться використовувати, прикріпити запасне колесо можна не лише горизонтально (на елементах дишля або рами причепа). Можна організувати й вертикальне кріплення «запаски» як на V-подібний, так і на I-подібний дишель.
V-подібний дишель краще пристосовано для перевезення довгих вантажів. Тут важливо відзначити, що скористатися подовжувачем можна за будь-якої конструкції дишля. Одначе треба розуміти, що, чим довше дишель, тим складніше маневрування й вищий ризик утрати контролю за рухом чи поломки причепа. Тому під час перевезення довгих вантажів питання не стільки в геометрії дишля, як у збільшенні навантаження на зчіпний пристрій і точку кріплення дишля до рами. Отже, при збільшенні навантаження більше страждає фаркоп, а не причіп. З іншого боку, стандарти встановлюють максимальні габарити легкових причепів. Довжина останніх не повинні перевищувати 1,5 довжини тягача, але не бути більше ніж 8 м. Ці обмеження стосуються конструкції причепів загалом незалежно від форми дишля.
V-подібний дишель спрощує конструкцію самоскида. Хоча Т-подібна конструкція шасі, яка використовується з I-подібними дишлями, не зручна для складання самоскида, існують технології, які дають можливість «вивернути» причіп незалежно від конструкції дишля. Наприклад, можна використовувати спеціальні торсійні підвіски, які опускаються на 21 см до базового положення. Також із цією метою застосовують різні опори та стійки. До речі, якщо причіп не оснащено, наприклад, лебідкою з гальмом, то вивертання вантажу з незакріпленого транспортного засобу може призвести до непередбачених результатів. Тому використання регульованої підвіски або рампи з можливістю незначної зміни кута рами причепа набагато безпечніше.
I-подібний дишель забезпечує найкраще маневрування. Безумовно, пряма конструкція дишля зручніша для маневрів, але на дишлі можуть бути закріплені опорне колесо, гальмо стоянки й запасне колесо, які створюють перешкоди під час маневрів не менше, ніж специфічна форма V-подібного дишля.
V-подібний дишель дешевше та простіше у виготовленні. Почасти це так, але простота й точність виготовлення не мають прямого відношення до якості конструкції як такої, адже помилитися можна під час виготовлення будь-якого виробу. Та й різниця у вартості різних варіантів дишлів дуже умовна на тлі ціни причепа в цілому з урахуванням усіх його елементів та комплектувальних.
Що краще: V-подібний або I- подібний дишель?
Вибір на користь конструкції того чи іншого типу дишля зазвичай можна почути від виробників, які виготовляють модель цієї конкретної форми. А, на погляд споживача, форма дишля причепа – це більше питання особистих уподобань.
Адже ми вибираємо причіп як цілісне функціональне рішення, а не дишель із більшою чи меншою надійністю. Навпаки, акцентування на надійності дишля може зіграти злий жарт із новим власником. І тому в причепах регламентуються вага навісного обладнання та способи його спорядження. Ми не рекомендуємо розглядати трикутник V-подібного дишля як збільшення корисної площі причепа, якщо це не передбачено виробником.
Купуючи причеп, важливіше звернути увагу не на форму дишля, а на характеристики причепа та їх відповідність вашим потребам. Насамперед важливо врахувати питання сервісного й технічного (гарантійного та післягарантійного) обслуговування, визначити місце для зберігання причепа тощо.
Автопричіпна техніка AL-KO
Компанія AL-KO займається розробленням найрізноманітніших рішень для автомобільних причепів, і в асортименті продукції AL-KO є не тільки варіанти прямих (I-подібних) і трикутних (V-подібних) дишлів, але й складні дишлі, що регулюються за висотою та дають змогу реалізувати широкий перелік можливих завдань.
Запчастини AL-KO відповідають стандартам та нормам ЄС і користуються популярністю в усьому світі. На сторінках каталогу товарів ви можете ознайомитися з асортиментом доступної продукції та підібрати товари з урахуванням максимального навантаження. Замовити комплектувальні можна в сервісних центрах наших партнерів.
Comments