top of page

Автобудинки та трейлери: два види будинків на колесах для відпочинку та подорожей

Є два типи людей – люди осілі, що живуть довго на одному місці, і номади – кочівники, мандрівники для яких важливіше дорога. Буває, що обидва типи зустрічаються в одній людині, і настає час, коли домогосподар відчуває, що настав час вирушати в дорогу. І якщо при цьому не хочеться розлучатися з домівкою, виявляється, є спосіб узяти її з собою. Розповідаємо, як з’явилася й втілилася в життя універсальна ідея автобудинків – дивовижних будинків на колесах для відпочинку та подорожей.



 Напевно, все почалося з циганських кибиток, у яких мандрівний циганський табір жив й переміщався дорогами старої Європи... А може, і з торговців чи мандрівних християнських місіонерів, що їздили дикими й небезпечними шляхами Нового Світу у своїх простеньких фургончиках.

І вже з кінця 19 – початку 20 століття вільні подорожі в будинках на колесах стали більш масовим явищем, і люди часом цілими сім’ями вирушали в дорогу. Десь у 1930-х роках сформувалася ціла галузь на стику домобудівництва та автомобілізму.

 

Філософія караванінгу: життя в будинку на колесах

Явище стали називати «караваннінгом» (англ. caravanning). Цілі сім’ї та окремі люди вирішили – час від часу або постійно – переміщатися між містами та селами й жити в дорозі у своїх будинках на колесах, не залежачи ні від готелів або орендованого житла, ні від класичних наметів на природі.

Стали виникати й цілі караванні селища, до яких можна було приєднатися зі своїм автобудинком й скористатися інфраструктурою та зручностями, щоб за деякий час знову вирушити в дорогу. Будинки на колесах давали змогу зупинитися в будь-якому обраному місці – у місті чи на дикій природі – і якийсь час пожити там собі на втіху. Відтоді й донині караваннінг став невіддільною частиною способу життя багатьох людей у США, Австралії, Новій Зеландії, у західній та східній Європі.

Які ж існують різновиди будиночків на колесах?

 

Кемпери й каравани: два види пересувних будинків на колесах

Є кілька видів пересувних будинків, які призначені для подорожей або недовгих зупинок в обраних місцях. Також існують пересувні будинки для стаціонарного або тривалого проживання на одному місці з можливістю переміщення в інше, опис яких не потрапив у наш огляд.

  • Автобудинки (кемпери) – це будинки, зібрані на основі автомобіля. У житловому приміщенні, що займає весь корпус автомобіля, крім кабіни водія, розташовується побутова інфраструктура звичного житла: спальні місця, кухня, санвузол, автономні системи життєзабезпечення тощо.

    Зазвичай довжина житлового модуля не перевищує 3-6 м, а ширина – 2 м. Але існують й більш місткі різновиди кемперів, що являють собою, по суті, житловий автобус, в якому можуть розташовуватися навіть 2 поверхи житлових приміщень. Складніша конструкція такого автобудинку може містити, наприклад, автоматизовані системи управління енергоресурсом, можливість трансформації інтер’єру залежно від різних потреб, розширення площі внаслідок використання розсувних стін тощо.


  • Житлові причепи (трейлери, каравани) не мають власного моторного приводу й переміщуються за допомогою тягача, в якості якого зазвичай виступає легковий автомобіль. Житловий модуль розміщується на одній або двох колісних парах, залежно від розмірів будинку, які варіюються в межах 4-8 м завдовжки і 2,2-2,5 м завширшки. Такий будинок на колесах являє собою одне приміщення з окремим ізольованим модулем санвузла (туалет і душ). Зазвичай трейлер містить вітальню, спальні місця, кухню, необхідні меблі й розрахований найчастіше на проживання від 3-4 до 8 осіб (для моделей із двома колісними парами). Караван розрахований на автономне проживання в ньому в середньому до 2 тижнів. У разі підключення його до стаціонарної інженерної інфраструктури (електроенергія, водопостачання, каналізація) такий будинок на колесах може стати тимчасовим або постійним місцем проживання на тривалий термін. Трейлери (каравани) завдяки його габаритам, ціні, простоті та зручності користування – це найбільш поширений вид будинків на колесах.


Сфера застосування будинків на колесах

Караваннінг в автобудинках або трейлерах відкриває людині свободу легко подорожувати разом із будинком на колесах, щоб пожити певний час в іншому місті або на природі, далеко від цивілізації, не втрачаючи міського комфорту. При цьому мандрівник економить на готелях, громадському транспорті та часто на ресторанах.

Трейлер навіть може слугувати тимчасовим або більш-менш постійним місцем проживання в ситуації відсутності постійного житла. В умовах підключення до інфраструктури, в утепленому варіанті трейлер-причіп може стати альтернативою постійному житлу, що може стати в пригоді для розв’язання житлового питання вимушених переселенців.

Технології, що застосовують в пересувних будинках, постійно розвиваються. Застосовують дедалі досконаліші сучасні матеріали, підвищується частка IT-компонента, рівень комфорту, розширюється асортимент вживаних аксесуарів.

 

Експлуатація будинків на колесах

Автономний режим експлуатації автобудинків та трейлерів розрахований у середньому на період до 2 тижнів. Після закінчення цього часу знадобиться підзарядка акумуляторів, поповнення запасів води, спорожнення контейнерів з відходами. Під час планування подорожі та місць стоянок потрібно заздалегідь продумати вирішення цих завдань.

Утилізація відходів вимагає спеціальних місць й умов. Наприклад, для утилізації використаної води достатньо буде ями з дренуванням, а для відходів з туалету знадобляться спеціально-пристосовані рішення.

Найпоширеніші види трейлерів не розраховані на експлуатацію в холодну пору року, і потребуватимуть додаткового обігріву в морози, що спричинить підвищення витрат. Для холодів є спеціальні утеплені види трейлерів. Додатково до стандартного газового обігріву вони забезпечені додатковим акумулятором й електричним обігрівом. Дорожчі моделі будинків на колесах можуть бути забезпечені ще й водяним опаленням, змонтованим у підлозі та стінах житлового модуля.

Використання автомобільного будинку в холодних умовах потребуватиме також обігріву баків із рідинами або їхнього спорожнення в разі, якщо житловий трейлер не використовується, щоб уникнути заморожування і пошкодження.

 

Вартість автобудинків і трейлерів

На українському ринку є моделі мобільних будинків як класу «люкс», так і «економ» – як нові, так і ті, що вже були в експлуатації. Найбільший попит припадає на трейлери-причепи, як більш універсальний у застосуванні і менш дорогий варіант.

Ціна трейлера варіюється від моделі, стану і «пробігу» (для старих) і становить близько $10-20 тис. для нових моделей й $5-12 тис. для старих. При цьому причепи з однією колісною парою зазвичай на 25 % дешевші за ті, які мають дві. Ціни на автокемпери в середньому значно вищі за ціни на причепи-трейлери.


Підібрати відповідні комплектувальні для будинків на колесах можна в каталозі AL-KO. Замовити їх можна у сервісних центрах наших партнерів.

Comments


bottom of page